זכויות חולי סרטן במס הכנסה

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

16253748_xxlבמהלך השנים האחרונות, ובמידה רבה עקב אורח החיים המודרני, הלכה תפוצת מחלת הסרטן וגדלה, כאשר בימינו, חולי סרטן הפכו שיעור משמעותי מהאוכלוסייה הכללית, על כל המשתמע מזאת.

משכך, הולך וגובר הצורך החברתי לסייע לחולים אלו להמשיך ולהתנהל בהצלחה במסגרת החברתית, וזאת על בסיס הסולידריות החברתית, המאפיינת כל חברה בריאה ברחבי העולם.

אחד מהקשיים המרכזיים מולם חולי סרטן נאלצים לרוב להתמודד, הוא הקושי הכלכלי, הנובע במקרים רבים מאובדן כושר עבודה, מה שעלול להותירם בפני שוקת שבורה מבחינה כלכלית. על מנת לסייע לחולי סרטן להתקיים בכבוד, גם בתקופת מחלתם, נקבעו בחוק הישראלי מגוון זכויות שונות להן זכאים חולי סרטן שהינם תושבי ישראל, וביניהם גם זכויות בתשלום מס הכנסה.

זכויות חולי סרטן במס הכנסה

בהתאם לחוק, כל תושב ישראלי המחזיק בידיו בהכנסה כספית כלשהי, בין אם מיגיעה עצמית או מהון נצבר, נדרש לשלם אחוז מסוים מהכנסה זו כמס לקופת המדינה, המוכר בשם "מס הכנסה". מטבע הדברים, מס הכנסה הינו מס פרוגרסיבי, דהיינו – שיעור המס אותו נדרש תושב לשלם עולה בהתאם להכנסתו הכלכלית של אותו התושב, ולמעט במידה ונמצא עומד בקריטריונים מסוימים, אשר נקבעו בחוק.

בכל הנוגע לחולי סרטן, אשר מחויבים בתשלום מס הכנסה בגין יגיעה אישית או בגין רווחים כספיים ממקור אחר כלשהו, סעיף 9 לפקודת מס הכנסה קובע כי במקרים מסוימים, חולה הסרטן יהא זכאי ליהנות מפטור מתשלום מס הכנסה, וזאת עד תקרת גג מסוימת של הכנסה, כפי שנקבעת בנהלים ומתעדכנת מעת לעת. על מנת ליהנות מזכות זאת, על חולה הסרטן לעמוד בדרישות שלהלן:

  • החולה התייצב בפני ועדה רפואית מטעם המוסד לביטוח לאומי, שם נקבעו לו אחוזי נכות רפואיים ללא הגבלת תוקף, או לחילופין לפרק זמן של 185 יום ומעלה.
  • אחוזי הנכות שנקבעו הינם:
  • 100% אחוזי נכות – בגין ליקוי רפואי יחיד
  • 89% אחוזי נכות – בגין מספר ליקויים רפואיים שונים (מחושב באמצעות שקלול).
  • החולה מחויב בתשלום מס הכנסה על פי חוק, בגין הכנסתו מיגיעה או מרווחי הון

מימוש פטור ממס הכנסה לחולי סרטן

לצורך מימוש פטור מתשלום מס הכנסה, ומשעה שהחולה עומד בקריטריונים הרשומים לעיל, עליו לנסח את בקשתו על גבי טופס ייעודי, "בקשה לפטור ממס", ולהעבירו לידי רשות המיסים, באמצעות פקיד השומה הסמוך למקום מגוריו. יש לציין בהקשר זה, כי על פי הנהלים, החולה אף רשאי לדרוש קבלת פטור רטרואקטיבי מתשלום מס הכנסה, וזאת עד פרק זמן של 6 שנים אחורה ממועד הגשת הבקשה לפטור.

במידה ובטרם הגשת הבקשה לפטור ממס, החולה טרם התייצב בפני ועדה רפואית לצורך קביעת אחוזי נכות, הרי שמחובתו לציין זאת על גבי הטופס, ובהמשך החולה יזומן להתייצב בפני ועדה רפואית כאמור לצורך בחינת מצבו הרפואי, וקביעות אחוזי נכות. במידה והוועדה תמצא כי אכן החולה זכאי לקבלת אחוזי הנכות הנדרשים לקבלת פטור ממס הכנסה, ההליך יימשך ישירות למול רשות המיסים.

חשוב להדגיש בהקשר זה, כי בניגוד לטעות נפוצה בקרב רבים, חולי סרטן אשר נקבעו להם אחוזי נכות נמוכים יותר מהנקבע בקריטריונים לא יהיו זכאים לקבלת הפטור, וזאת גם במידה ונקבעה להם דרגת אי כושר לעבודה באופן מלא. עם זאת, ובמידה ונקבעו לחולה אחוזי נכות נמוכים מהנדרש כאמור, יש באפשרותו להגיש ערר על החלטת הוועדה הרפואית בנושא, וזאת ישירות לוועדת ערר, ובהתאם לנוהלי המוסד לביטוח לאומי.

 

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

יש לכם זכויות – הכול על הקפאת ביציות לחולים אונקולוגיים

למימוש הזכויות הרפואיות שלכם חייבים עו"ד פנו עוד היום לעו"ד הראל יטיב!

חייגו עכשיו או השאירו לנו את הפרטים שלכם ונסייע לכם בהקדם האפשרי

דילוג לתוכן