על הזכות להקפאת ביציות לחולים אונקולוגיים

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

יש לכם זכויות - הכול על הקפאת ביציות לחולים אונקולוגיים

הרגע בו אישה מסוימת מתבשרת שהיא חולה בסרטן צפוי למוטט את עולמה. לאחר ההלם הראשוני, ועל רקע הידיעה שסכנת החיים יש לכם זכויות - הכול על הקפאת ביציות לחולים אונקולוגייםמרגע זה היא מוחשית, האישה מתחילה לחשוב מה היא יכולה לעשות כדי להתמודד עם המצב. בשלב הזה עולות פעמים רבות מחשבות על אפשרות הבאת צאצאים לאוויר העולם, שחוקי משתנים מן הסתם בעקבות המצב החדש. הפתרון של הקפאת ביציות לחולים אונקולוגיים עשוי להיכנס לתמונה בנקודה הזו בדיוק והוא חלק מזכויותיהם של חולי סרטן אונקולוגיים.

שימור הפוריות בזכות הקפאת ביציות לחולים אונקולוגיים

הקפאת ביציות היא חלק מהעולם הרחב יותר של שימור הפוריות – סדרה של טיפולים המיועדים בהקשר הנוכחי לנשים הנמצאות לקראת טיפולי כימותרפיה וטיפולים אחרים להתמודדות עם סרטן שעלולים לפגוע בפוריות שלהן בצורה משמעותית. על מנת שהתהליך יזכה לסבסוד של קופות החולים או הביטוחים השונים נדרשת עמידה בכמה תנאים, ובעיקר התוויה רפואית. כל אישה יכולה למעשה להקפיא את הביציות שלה משיקולים שונים, אולם בהיעדר בסיס רפואי לבעיה היא זו שתצטרך לעמוד בנטל העלויות הגבוהות של התהליך.

ראו גם: זכויות מטופלים בכימותרפיה – אילו זכויות מגיעות לעוברים טיפול כימותרפי?

הקפאת ביציות לחולות אונקולוגיות הופכת לכורח המציאות על רקע העובדה שמחלת הסרטן עלולה להקטין או אפילו לבטל את סיכויי האישה לפוריות. בכוחם השלילי של הטיפולים בסרטן לגרום למצבים דוגמת פגיעה ברחם או ברירית הרחם, כשל שחלתי מוקדם ועוד. אם האישה אינה דאגה להקפיא את הביציות של טרם תחילת הטיפולים, ייתכן מאוד שהן יהפכו להיות בלתי שמישות – כך שהאישה לא תוכל להיכנס להריון ולהביא לאוויר העולם ילדים.

כיצד נערך הליך שימור פוריות כיום?

שימור והקפאת ביציות היא אחד מדרכי הטיפול המרכזיים במצבים מהסוג הזה, יחד עם האפשרויות של שימור עוברים או רקמות השחלה. את ההחלטה באיזו שיטה בוחרים מקבלים בהתאם לשורה ארוכה של שיקולים רפואיים, למשל סוג הסרטן וקצב ההתקדמות שלו בגוף, גילה של האישה, הטיפולים שכבר נעשים על מנת להתמודד עם הסרטן וכמובן שגם הרצונות הספציפיים של האישה ובני משפחתה.

הקפאת ביציות נעשית באמצעות טכניקה חדשנית ופורצת דרך, שעם התקדמות הרפואה עלתה יעילותה פלאים בשנים האחרונות. בעבר, ממדיו הגדולים יחסית של תא הביציות וכמויות המים הרבות בו הקשו על התהליך, מכיוון שהקפאת הביציות הביאה להיווצרות גבישי קרח שהרסו את התא. בשנים האחרונות התפתחו שיטות הקפאה יעילות יותר – הקפאה איטית או הקפאה בשיטת הזיגוג – שמאפשרים להתגבר על הקושי הזה.

התהליך מבוסס על שאיבה של הביציות הבשלות מתוך השחלה, כחלק ממחזור ההפריה החוץ גופית, והקפאה שלהן לפרק זמן שעשוי להיות ארוך. הטיפול עצמו נעשה בהרדמה מלאה, כך שהאישה אינה חשה דבר במהלך השאיבה. עם זאת צריך לזכור שעצם ההרדמה ישנם סיכויים – לא גבוהים מדי – לסיבוכים דוגמת התפתחות זיהומים באגן האישה או דימום תוך בטני.

מהם היתרונות והחסרונות הטמונים בהקפאת ביציות?

בדומה לטיפולים אחרים לשימור הפוריות, גם במקרה של הקפאת ביציות יש יתרונות וחסרונות שאפשר להצביע עליהם. בצד החיובי, אחוזי ההצלחה של הטיפול במתכונת הנוכחית שלו הם בהחלט סבירים (גם אם נמוכים בהשוואה לחלק מהפתרונות האחרים, דוגמת הקפאת עוברים). התהליך אינו מצריך בין זוג מכיוון שלא נדרשת הפריה עם זרע. לכן הוא מתאים גם לנשים רווקות.
מן העבר השני של המשוואה, הטיפול אינו יכול להתבצע במקביל לטיפולים האונקולוגיים. נדרשת לכן דחייה של הטיפולים האונקולוגיים לפרק זמן מסוים, מה שלא אפשרי תמיד. השיטה עלולה בהמשך לכך להביא לגירוי הורמונלי של השחלות, תופעה הטומנת בחובה גם כן סיכונים שונים.

 

ראו גם:

חולה בסרטן? על הזכויות המגיעות לך מקופת חולים

זכויות בני משפחה מטפלים בחולה סרטן – איך לממש את הזכויות?

למימוש הזכויות הרפואיות שלכם חייבים עו"ד פנו עוד היום לעו"ד הראל יטיב!

חייגו עכשיו או השאירו לנו את הפרטים שלכם ונסייע לכם בהקדם האפשרי

דילוג לתוכן