תהליך פנייה לוועדה רפואית לפטור ממס הכנסה

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

21575270_xxlבהתאם לפקודת מס הכנסה, המסדירה את חובת תשלום מס הכנסה בהתאם לחוק, חלק ניכר מתושבי מדינת ישראל, הנדרשים בתשלום מס הכנסה בגין הכנסות מעבודה או מרווחי הון שונים, עשויים להיות זכאים להנחה בתשלום המס, או אף לפטור מלא, כאשר הדבר נקבע בהתאם לקריטריונים מפורטים המופיעים אף הם בפקודה.

בהתאם לסעיף 9 (5) לפקודה, נקבע כי גם הכנסה כדלקמן מהווה עילה לקבלת פטור מתשלום מס הכנסה:

"הכנסה מיגיעתם האישית של עיוור או של נכה שנקבעה לו נכות של 100%, או נכות של 90% לפחות מחמת שלקה באיברים שונים והאחוז האמור הוא תוצאה של חישוב מיוחד של הליקוי באיברים השונים שבלעדיו היה נקבע אחוז נכות של 100% לפחות"

החוק מוסיף ומגדיר בהמשך מהי תקרת הגג של ההכנסה המזכה בפטור מתשלום מס הכנסה, וזאת כדלהלן:

  • במידה ואחוזי הנכות נקבעו לתקופה של פחות מ-185 יום – אין זכאות לפטור ממס הכנסה.
  • במידה ואחוזי הנכות נקבעו לתקופה של בין 185-364 יום – יוענק פטור ממס הכנסה בגין הכנסה בסך של עד 60,120 ₪
  • במידה ואחוזי הנכות נקבעו לתקופה של 365 יום ומעלה – יוענק פטור ממס הכנסה בגין הכנסה בסך של עד 501,500 ₪

פטור ממס הכנסה לחולי סרטן – מה נדרש?

כאמור, ובהתאם לפקודת מס הכנסה, על מנת שחולה סרטן ייהנה מפטור מתשלום מס הכנסה בגין הכנסתו, עליו בראש ובראשונה להוכיח את הנזק הרפואי אשר נגרם לו, וזאת באמצעות מה שמכונה "אחוזי נכות", הנקבעים על סמך מצבו הרפואי העכשווי. בהתאם לחוק, הגוף הממשלתי אשר מופקד על קביעת אחוזי נכות לתושבי המדינה הינו המוסד לביטוח לאומי, ובסמכותו גם להכריע לעניין זכאותם להטבות ולקצבאות שונות, כדוגמת קצבת נכות כללית.

משכך, ובטרם יוכל החולה לפנות ישירות בבקשה לקבלת פטור מתשלום מס הכנסה, יהא עליו ראשית לפנות למוסד לביטוח לאומי בבקשה להתייצבות בפני ועדה רפואית, וקביעת אחוזי נכות המשקפות את מצבו הרפואי. במרבית המקרים, ובמסגרת זימונו להתייצב בפני הוועדה הרפואית, החולה יתבקש להביא עמו את כלל המסמכים הרפואיים התומכים בבקשתו, ובכל מקרה, מומלץ להצטייד מלכתחילה גם במספר חוות דעת רפואיות שונות, אשר צפויות להקל על הוועדה להכריע בדבר מצבו הרפואי של החולה.

לאחר מכן, ובמידה והוועדה הרפואית מצאה כי מצבו הרפואי של החולה אכן מצדיק קביעת אחוזי נכות ברמה המצדיקה הוצאת פטור מתשלום מס הכנסה, על החולה לפנות, יחד עם העתק מהחלטת המוסד לביטוח לאומי, ישירות לרשות המיסים בבקשה לקבלת פטור מתשלום מס הכנסה. בהמשך, יקבל החולה מכתב לביתו, בו יתבשר על ההחלטה הסופית בעניינו.

ערעור על החלטת הוועדה הרפואית

אף שבחלק גדול מהמקרים, חולי סרטן זכאים לקביעת אחוזי נכות באופן מיידי, הרי שבמקרים מסוימים, הוועדה הרפואית עשויה להחליט כי מצבו הרפואי של החולה אינו מצדיק קביעת אחוזי נכות ברמה המצדיקה קבלת פטור ממס הכנסה. במקרים אלו, החולה זכאי להגיש ערר על ההחלטה לידי ועדת עררים, אשר פועלת אף היא במסגרת המוסד לביטוח לאומי.

במידה וגם בקשת הערר נדחתה, וככל שהחולה מבקש כי זו תיבחן פעם נוספת, יש באפשרותו להגיש ערר נוסף, בדמות הגשת תביעה לבית הדין המחוזי לעבודה, המתפקד גם כערכאת ערעור במקרים כדלקמן. בסמכות בית הדין, במידה ומוצא לנכון, לקבל את התביעה, ולהורות למוסד לביטוח לאומי לקבל את תביעת החולה, או לפעול בכל צורה אחרת, בהתאם למיטב שיפוטו.

אולי יעניין אותך גם:

בשל הקורונה האגודה למלחמה בסרטן תגדיל סיוע לחולי סרטן במצוקה

למימוש הזכויות הרפואיות שלכם חייבים עו"ד פנו עוד היום לעו"ד הראל יטיב!

חייגו עכשיו או השאירו לנו את הפרטים שלכם ונסייע לכם בהקדם האפשרי

דילוג לתוכן