הכרה בסרטן הריאות כמחלת מקצוע

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

10024009_xxlמבין המגוון הרחב של המחלות הסרטניות המוכרות בימינו לרפואה המודרנית, אחת מהמחלות המוכרות ביותר, ובעלות השכיחות הגבוהה ביותר באוכלוסייה הכללית, היא מחלת סרטן הריאות, אשר במסגרתה מתפתח גידול סרטני באזור הריאות, ובמרבית המקרים מוסיף ומתפשט בהדרגה לחלקים אחרים של הגוף, עד למצב של סכנת חיים ממשית.

ההבנה הרפואית ביחס לסרטן הריאות גדלה באופן משמעותי לאורך העשורים האחרונים, כאשר בימינו, מרבית הגורמים המרכזיים המעלים את הסיכון ללקות בסרטן הריאות מוכרים זה מכבר לרופאים. בין גורמים אלו ניתן למנות בראש ובראשונה עישון כמובן, וכמו כן חשיפה מתמשכת למגוון חומרים מסרטנים הנשאפים לריאות, כדוגמת אסבסט.

גורמים מסרטנים בסביבה האנושית – לא תופעה זניחה

חרף הסכנה הגלומה בהם, חומרים מסרטנים רבים עודם מצויים בקרבה לכמעט כל אחד מאיתנו, ובמקרים מסוימים אף נעשה בהם שימוש אנושי שוטף. הדבר בא לידי ביטוי גם בתחומי תעסוקה מסויימים, בהם נעשה שימוש בחומרים מסרטנים, ובמקרים לא מעטים, עקב רשלנות או חוסר באמצעי מיגון מספקים, העובדים נחשפים לחומרים אלו, מה שמציב אותם בדרגת סיכון גבוהה במיוחד ללקות במחלת הסרטן במוקדם או במאוחר.

בכל הנוגע ספציפית לסרטן ריאות, אוכלוסיית העובדים המצויה בסיכון ללקות בסרטן מסוג זה הינה בראש ובראשונה העובדים באתרי בנייה שונים, שכן בימינו, מלאכת הבנייה והחציבה כוללת גם עשיית שימוש בחומרים מסרטנים שונים, אשר שאיפתם לריאות מהווה כאמור גורם סיכון. משכך, וכפי שמחקרים רפואיים מוכיחים, בלא מעט מקרים עובדים באתרי בנייה שונים התוודעו בסופו של דבר להופעתו של גידול סרטני בריאות, אשר בסבירות גבוהה נבע מתנאי העסקתם.

הכרה בסרטן הריאות כמחלת מקצוע/תאונת עבודה

בהתאם לחוק, ולנוהלי המוסד לביטוח לאומי אשר מופקד על סיוע לתושבי המדינה המצויים במצב רפואי קשה, תושבי ישראל, אשר נפגעו בתאונה במסגרת עבודתם, או לחילופין לקו במחלה קשה עקב התנאים השוררים במקום עבודתם, זכאים להיות מוגדרים כנפגעי תאונת עבודה/מחלת מקצוע. הגדרה זו כוללת בחובה, לבד מהסטאטוס המשפטי הנלווה, גם קצבה כספית חודשית לה זכאי הנפגע בגין הפגיעה או המחלה ממנה הוא סובל, אשר נקבעת בהתאם לגובה משכורתו החודשית הממוצעת של העובד בתקופה טרם מחלתו.

יש לזכור בהקשר זה, כי לאור הקושי במקרים רבים להוכיח קשר ישיר בין תנאי עבודתו של עובד מסוים ובין ליקויים רפואיים שונים מהם הוא סובל, המוסד לביטוח לאומי גיבש זה מכבר רשימה סגורה ומובחנת של "מחלות מקצוע" שונות, כאשר על מנת להיות מוכר כנפגע מחלת מקצוע, על הפונה להוכיח כי המחלה ממנה הוא סובל נכללת באותה הרשימה. בכל הנוגע לחולי סרטן הריאות, ובהתאם לפסיקת בית המשפט, ככל שהמחלה התפרצה עקב שאיפת חומרים מסרטנים שונים, אשר להם העובד נחשף תדיר במסגרת תנאי עבודתו, הרי שהדבר מצדיק את הגדרת מחלת סרטן הריאות במקרה זה כמחלת מקצוע, על כל המשתמע מכך.

יצוין עם זאת, כי הדבר אינו שולל מהעובד את הדרישה להוכיח קשר ישיר בין מחלתו ובין תנאי עבודתו. הוכחה מסוג זה עשויה להיות, בין היתר, חוות דעת מטעם רופא הקובעת קשר ישיר כאמור, או לחילופין חוות דעת מטעם איש מקצוע מומחה, אשר בחן את תנאי העסקתו של העובד, ואישר כי תנאים אלו מהווים גורם סיכון ממשי ללקות בסרטן הריאות. על כל פנים, ללא חוות דעת מוסמכת מסוג זה, קיימת סבירות ממשית כי בקשתו של העובד להכיר בו כנפגע מחלת מקצוע תידחה על הסף.

אולי יעניין אותך גם:

מן הפסיקה: "סרטן הערמונית נקבע כמחלת מקצוע"

למימוש הזכויות הרפואיות שלכם חייבים עו"ד פנו עוד היום לעו"ד הראל יטיב!

חייגו עכשיו או השאירו לנו את הפרטים שלכם ונסייע לכם בהקדם האפשרי

דילוג לתוכן