סרטן בבלוטת התריס

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

12308326_xxlבלוטת התריס היא בלוטה אנדוקרינית הממוקמת בחלק הקדמי של הצוואר. תפקידה של הבלוטה לייצר ולהפריש שלושה הורמונים, שהחשובים שבהם נקראים תירוקסין ותריודוטירונין. בין היתר ההורמונים האלו משפיעים על מהירות קצב הלב, משקל הגוף, רמות האנרגיה, רמות הכולסטרול בדם, מנגנוני ההזעה ועוד.

למרות שנערכו בנושא לא מעט מחקרים, עדיין לא ברור מה הם הגורמים לסרטן בבלוטת התריס. עם זאת, ידועים מספר גורמי סיכון אפשריים למחלה. כך לדוגמה ידוע כי המחלה מתפתחת במקרים מסוימים במטופלים שעברו טיפולים רדיותרפיים באזור הצוואר תוך שניים עד שניים וחצי עשורים ובנוסף לכך, אדם בעל קרוב משפחה שחלה בסרטן בלוטת התריס נמצא בסיכון גבוה יותר לחלות במחלה בעצמו בהשוואה לאדם ללא קרוב משפחה שחלה במחלה.

כמו כן נראה כי דיאטה דלת יוד עשויה להגביר את הסיכון לחלות בסרטן בלוטת התריס ובאופן כללי שכיחות הגידול גבוהה יחסית בקרב אנשים בני ארבעים ומעלה בעוד שבילדים סוג זה של גידול סרטני נחשב לנדיר מאוד.

מה הם התסמינים של סרטן בלוטת התריס?

ישנם מספר סוגים של סרטן בלוטת התריס כשבין היתר מדובר בגידול פוליקולרי הנחשב לפחות שכיח מהאחרים ומופיע בעיקר במבוגרים, גידול פפילרי הנחשב לשכיח ביותר ולקל ביותר, גידול אנאפלסטי הנחשב לנדיר מאוד, גידול מדולרי ולימפומה של בלוטת התריס. בדרך כלל הגידול בבלוטת התריס מתפתח באיטיות, אלא אם כן מדובר בלימפומה או בגידול אנאפלסטי, המתקדמים במהירות ונחשבים לאגרסיביים מאוד.

התסמין הראשון שלרוב מופיע בחולים הוא גוש קטן באזור הצוואר הגדל באופן הדרגתי אך לא גורם לכאבים. כמו כן במקרים מסוימים הגידול בבלוטה עשוי ללחוץ על קנה הנשימה או על הוושט וכתוצאה מכך החולה עלול לסבול מקשיים בבליעה או קשיי נשימה. במקרים נדירים בלבד הגידול גורם לתסמינים קליניים רק לאחר שהצליח להתפשט ולהגיע לעצמות או לריאות. חשוב לציין כי מאחר וברוב המקרים הגידול לא משפיע על ייצור הורמוני הבלוטה, הרי שתסמינים הקשורים ליתר או תת תריסיות, אינם שכיחים במיוחד.

כיצד מאבחנים את המחלה?

האבחנה של סרטן בבלוטת התריס מבוססת בעיקר על בדיקת אולטרסאונד של בלוטת התריס, המאפשרת לבחון את המבנה של הבלוטה. בנוסף לכך, נהוג בהתאם לצורך לבצע ביופסיה של בלוטת התריס, על מנת שניתן יהיה לבחון את הרקמה החשודה במעבדה ולבדוק האם היא מכילה תאים סרטניים. מעבר לכך, לרוב יבוצעו בדיקות דם לצורך בירור רמות הורמוני הבלוטה והורמונים נוספים הקשורים לתפקוד הבלוטה כמו למשל TSH.

במקרים שבהם תוצאות הבדיקות שבוצעו אינן חד משמעיות או במקרים מורכבים במיוחד, ייתכן שהמטופל יופנה לבדיקות נוספות. הכוונה היא למשל למיפוי רדיואיזוטופי של הבלוטה, סריקת MRI, בדיקת CT וסריקת PET CT.

הכרה באחוזי נכות בגין סרטן בלוטת התריס

רבים לא מודעים לכך, אבל עצם העובדה שמטופל מאובחן כחולה סרטן, לא מעניקה לו זכאות לאחוזי נכות באופן אוטומטי. עם זאת, חולים רבים אכן זכאים לאחוזי נכות בשיעור מסוים, על רקע הטיפולים האונקולוגיים ותופעות הלוואי שלהם. בנקודה זו יש לציין כי הפרוגנוזה של החולים בסרטן בלוטת התריס לרוב טובה מאוד כשלמעשה שיעור ההישרדות של חולות מתחת לגיל ארבעים לא שונה משיעור ההישרדות של נשים באוכלוסייה הכללית.

הפרוגנוזה מושפעת ממספר פרמטרים הכוללים בין היתר את גודל הגידול בזמן האבחנה, מידת ההתפשטות שלו, ההיסטולוגיה שלו, גיל החולה ועוד. הטיפול בבלוטה יכול לכלול כל שילוב שהוא בין ניתוח להסרת הבלוטה, טיפול רדיותרפי וטיפול המבוסס על יוד רדיואקטיבי. אי לכך, אם מדובר למשל במטופל שעבר ניתוח להסרת הבלוטה שלאחריו עיקר הטיפול הוא מעקב בלבד, הרי שבאפשרותו להמשיך להתפרנס כרגיל ללא קושי.

כמו כן אותו חולה לא יצטרך לעמוד בפני הוצאות רפואיות מיוחדות כתוצאה מהמחלה ולפיכך אין הוא זקוק להטבות מיוחדות או לזכויות מיוחדות.

לעומת זאת אם מדובר בחולה הסובל מגידול בבלוטת התריס שהצליח להתפשט ולשלוח גרורות לאיברים מרוחקים וכתוצאה מכך נאלץ לעבור טיפולי כימותרפיה, הרי שאין זה מן הנמנע שיימצא כי הוא סובל מ- 100 אחוזי נכות. באופן כללי אחוזי נכות לחולי סרטן נקבעים מבלי שיצטרכו להופיע בפני הוועדה הרפואית של המוסד לביטוח לאומי, אלא רק על סמך המסמכים הרפואיים שיש לצרף לתביעה המוגשת לפקיד התביעות של המוסד.

אילו זכויות מגיעות לחולי סרטן בלוטת התריס מהביטוח הלאומי?

אם מדובר בחולה סרטן בלוטת התריס עד גיל 67 שקיבל אחוזי נכות בשיעור מסוים, ייתכן כי יהיה באפשרותו לקבל קצבת נכות, כל עוד הוא לא מתפרנס מסיבה כזו או אחרת. לעומת זאת עובד עד גיל 67 שנקבעו לו אחוזי נכות יכול ליהנות מהקלות במס הכנסה.

בנוסף לקצבת הנכות, המבוטח יכול להימצא זכאי לקבלת קצבת שירותים מיוחדים. קצבת שירותים מיוחדים היא קצבה המשולמת בנוסף לקצבת הנכות וגם חולים הממשיכים לעבוד יכולים לקבל אותה. את הבקשה לקבלת הקצבה יכולים חולי סרטן להגיש במקביל להגשת הבקשה לקבלת אחוזי נכות על גבי אותו הטופס.

בדרך כלל מבוטח זכאי לקבלת קצבת שירותים מיוחדים תוך 91 יום מקביעת הנכות, אך חולי סרטן זכאים לקבלת הקצבה תוך 31 יום מהמועד שבו נקבעה דרגת אי הכושר. החל מגיל 67 ואילך, החולה יכול לפנות למוסד לביטוח לאומי על מנת לבחון את מידת הזכאות שלו לקבלת קצבת זקנה וחולה הזקוק לסיוע הזולת בפעילויות היומיום כמו רחיצה ומעבר מישיבה לעמידה יכול לפנות למוסד לביטוח לאומי לצורך בירור בנוגע לזכאות לקצבת סיעוד.

בגדול חשוב לזכור כי עד גיל הפרישה ניתן לקבל מהמוסד קצבת נכות ואילו החל מגיל הפרישה ואילך ניתן לקבל אך ורק קצבת זקנה.

למימוש הזכויות הרפואיות שלכם חייבים עו"ד פנו עוד היום לעו"ד הראל יטיב!

חייגו עכשיו או השאירו לנו את הפרטים שלכם ונסייע לכם בהקדם האפשרי

דילוג לתוכן