אובדן כושר עבודה חלקי, מלא, זמני

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

8715839_xxlאובדן כושר עבודה הוא מושג השייך לעולם הביטוח ובדומה למושגים אחרים המגיעים מעולם הביטוח, גם במקרה הזה רב הנסתר על הגלוי. מתחת להגדרת המטרייה הרחבה הזו מסתתרת שורה ארוכה של מצבים שבמקרים רבים נוטים לבלבל ביניהם.

עם זאת, בדיוק הדקויות האלו הן מה שיכול לגרום למבוטחים רבים מדי שנה לתקוות שווא ולהשקעה של כספים בצורה לא נכונה. במאמר שלפניכם נפרט אודות המושגים החשובים ביותר הקשורים לאובדן כושר עבודה על מנת לעשות סדר בדברים.

הכרה במס

מס הכנסה מכיר בפרמיה המיועדת לרכישת כיסוי ביטוחי מפני אובדן כושר עבודה בתור הוצאה מוכרת הן לעצמאי והן לשכיר. תקרת ההכרה עומדת על 2.5 אחוז מההכנסות השנתיות לפני מס לעצמאי ומהשכר ברוטו לשכיר. זאת בתנאי שהכיסוי הביטוי לא יעלה על 75 אחוז מממוצע ההכנסות בשנה האחרונה. ההכרה בפרמיה כהוצאה מוכרת היא לפי סעיף 17 לפקודת המס, כאשר סעיף זה הוא סעיף ניכוי. המשמעות היא שההוצאה עבור הפרמיה תנוכה מההכנסה החייבת במס ואילו רק לאחר הניכוי תבוצע התחשבנות המס.

הגדרת העיסוק בפוליסה

הגדרה נכונה של עיסוק ומקצוע בפוליסה יוצרת במקרים רבים את כל ההבדל בין אי תשלום הפיצוי לתשלום הפיצוי. לפיכך חשוב ביותר להבחין בין המקצוע לבין העיסוק. המקצוע הוא המיומנות לעבודה שהמבוטח רכש בניסיון או בהשכלה ואילו העיסוק הוא העבודה בפועל. כך לדוגמה המקצוע של המבוטח יכול להיות מהנדס תעשיה וניהול שכן הוא מחזיק בתואר ראשון בתחום זה, בעוד שהעיסוק שלו יכול להיות מנהל מכירות בחברת הייטק.

סוגים שונים של אובדן כושר עבודה

  • אובדן כושר עבודה תעסוקתי – אובדן הכושר לעבוד בעיסוק המוגדר כפי שהיה לפני קרות מקרה הביטוח.
  • אובדן כושר עבודה מקצועי – אובדן הכושר לעבוד בעבודה כלשהי בהתאם לניסיון, להכשרה ולהשכלה של המבוטח.
  • אובדן כושר עבודה מקצועי-תעסוקתי – אובדן הכושר לעסוק הן במקצוע והן בעיסוק של המבוטח. במקרה הזה לא אבד הכושר לעסוק בעבודה אחרת שלא קשורה בהכרח לעיסוק ולמקצוע הקודם של המבוטח. כך לצורך העניין שחקן כדורגל שאיבד את רגליו, יכול עדיין לעבוד בתור פקיד למשל.
  • אובדן כושר עבודה מוחלט – זהו המצב החמור ביותר, שבו המבוטח לא יכול לעסוק בשום עבודה שהיא. שימו לב – לא מדובר פה בנכות של 100%, שכן גם למשל אובדן של שתי הרגליים לא מונע מהמבוטח לעבוד בעבודות מסוימות שלא דורשות לעשות שימוש ברגליים.

חשיבות ההגדרה של אובדן כושר עבודה בפוליסה

האופן שבו מוגדר אובדן כושר העבודה בפוליסה הוא זה שיקבע האם חברת הביטוח תשלם בסופו של דבר פיצוי למבוטח או שמא התביעה תידחה. אי לכך, ישנה חשיבות עליונה לתת תשומת לב מרבית לדקויות השונות בנושא זה. כך לדוגמה אם מבוטחת המתפרנסת מהוראה תסבול מגידול במיתרי הקול ובעקבות הטיפולים שתעבור תאבד את קולה ותהפוך לאילמת, הרי שמטבע הדברים לא תוכל לעבוד עוד בהוראה. אי לכך, במקרה שבו דאגה לרכוש פוליסת ביטוח מפני אובדן כושר עבודה מקצועי, תהיה זכאית לקבלת הפיצויים.

עם זאת, לו בפוליסה מצוין כי הפיצויים ישולמו רק אם לא תוכל להמשיך לעבוד בעבודה כלשהי, רוב הסיכויים שלא תהיה זכאית לקבלת פיצויים שכן באופן עקרוני תוכל לעבוד בתחום אחר, שלא דורש שימוש בדיבור.

אובדן כושר עבודה זמני

אובדן כושר עבודה זמני הוא מצב שבו אובדן כושר העבודה נמשך לא יותר משלושה חודשים וזאת לעומת אובדן כושר עבודה לצמיתות. במצב של אובדן כושר עבודה לצמיתות הפגיעה מוגדרת כבלתי הפיכה ואין אפשרות לחזור לתפקוד הקודם. כך לדוגמה במקרים רבים חולי סרטן סובלים מאובדן כושר עבודה זמני במהלך הטיפולים האונקולוגיים ולאחר סיום הטיפולים, עם התייצבות מצבם הבריאותי, חוזרים לעבוד.

אובדן כושר עבודה חלקי

אובדן כושר עבודה בשיעור הנע בין 25-74 אחוז מוגדר כאובדן כושר עבודה חלקי. המשמעות היא שההכנסה של המבוטח הצטמצמה בשיעור מסוים, אך המבוטח עדיין יכול לצאת לעבודה ולהתפרנס ברמה מסוימת. אובדן כושר עבודה מלא לעומת זאת מוגדר כירידה ביכולת ההשתכרות בשיעור של 75 אחוז לפחות.

כפל ביטוחים

בניגוד לסוגים אחרים של ביטוחי בריאות, במקרה של ביטוח מפני אובדן כושר עבודה לא ייתכן מצב של כפל ביטוחים. המשמעות היא שבקרות מקרה הביטוח, לא יוכל המבוטח לקבל פיצוי הגבוה מ- 75 אחוז מממוצע ההכנסות במהלך השנה שלפני המקרה. אי לכך, אין זה משנה אם המבוטח רכש פוליסת ביטוח מחברה אחת, שתיים, שלוש או חמש. בסופו של דבר הפיצוי מוגבל בתקרה של 75 אחוז מממוצע ההכנסות שלו.

למימוש הזכויות הרפואיות שלכם חייבים עו"ד פנו עוד היום לעו"ד הראל יטיב!

חייגו עכשיו או השאירו לנו את הפרטים שלכם ונסייע לכם בהקדם האפשרי

דילוג לתוכן